Snow

Monday 23 February 2015

ISNIN YANG PELIK . ATAU RUMAH YANG PELIK

Hi blogger ....

Rasanya hari ini hari isnin kan ...
hhiii....ramai yang monday blues ker...
Atau sesaje melayan blues sendiri.
Cuti Tahun baru yang rasanay menyeronoknya sebab panjangkan . Namun kami tidak kemana-mana melainkan Pergi Shaklee beli barang sikit dan singgah rumah mertua.

Dan duduk rumah ...duduk rumah ...
Ok apa yang pelik isnin ni.
macam biasa malam hari anak-anak bermain berselerak rumah .
Jadi amaran keras di keluarkan suapay berkemas sebelum naik tidur...

Mulalah singga keluar mengamuk ..hhiii...
tidaklah cakap-cakap ...pujuk-pujuk . mereka kemas sama-sama.
malam ini putri Dania dan putra dani baik-baik saja.
mengemas dengan mendengar arahan .

Selesai mengemas rumah yang bersepah tadi .
Kami masuk tidur....
Saya agak kurang sihat jadi saya mengasingkan diri untuk tidur di luar bilik bersama putri dania dan putra dani.

Malam sudah lewat mata tidak mahu lelap.
Saya cuba menutup mata namun memang susah sangat.
Lama kelamaan saya terlelap setela telan Ostematrix dari Shaklee.
Jam 3am saya terjaga kerana suara riuh rendah di ruang tamu bawah,

Saya bukakan mata suara riuh rendah hilang.
Saya kembali tutp mata suara riuh rendah kembali menganggu saya.
Mula saya rasa tidak mahu menutup mata.
Perkara ini berulang setiap klai saya menutup mata.
Saya membaca surah yang saya ketahui dan cuba menutup mata sambil mengucap 2 kalimah syahadah...

Paginya saya bangun berteman kan putra dani .
Kami turun sekali . putra dani memang peneman ibu  .
Habis tangga terakhir saya jejak kami keruang tamu.

Putra Dani mengamuk
" Siapa yang main semalam , Kenapa lepas main tak kemas balik "
Abang nak kena kemas ke "
Dengan suara pelatnya tu.

Erkk....aku ketawa ...
Tetap tetiba terpikir. Betul jugak semalam sebelum tidur kami telah kemas bersama - sama.
siapa pulak yang main malam tadi dan tak berkemas.

sungguh -sungguh mereka main nampaknya.
Segala permainana dan kereta di lambakkan .

Cuba bayankang bagimana kereta yang saya simpan baik-baik bawah tangga boleh berada celah kerusi berhampiran  meja dan pintu keluar.
Bagaimana kereta ini boleh bergerak . Perasaaan aneh mula saya pikir.

Tetiba putra Dani mula mengemas.

Erkk..." Abang tak payah kemas , jom mandi nanti lambat pergi sekolah "

Kami terus bersiap-siap keluar rumah dan tanpa mengemaskan barang mainana yang berselerak itu .

Pening memikirkan .
kadang-kadang rumah bersepak , Kadang-kadang tersusun rapi , Kadang-kadang cantik bersih lantai
Kadang-kadang bersepah seperti rumah tidak terurus.
Namun pandang mata saya hanya nampak rumah saya sering bersepah dan berselerak biarpuan telah tersusun .

Selang malam keduanya ...
Saya seperti biasa terjaga kerana ada orang mengetuk lantai ruang tamu di bawah .
Apa lagi yang dia mahukan ini . Saya mula rasa marah dan terganggu tidur saya.
Takut ada jugak . Yang peliknya perkara ini hanya berlaku kepada saya dan putra dani.
Orang lain dalam rumah tidak pernah terdengar apa-apa yang berlaku ...

Menyampah sungguh


No comments: