Snow

Thursday 17 March 2016

BUKA PINTU HATI DAN ALLAH MEMBUKA PINTU REZEKI KITA

Salam semua.......

Rasanya sudah lama tidak mula menulis dalam Dairi Hati ini , 

Kini sudah genap 2 tahun saya tinggal di rumah baru . Keluarga saya sudah mula menerimanya. Dan hubungan saya dengan ipar saya mula berbunga kembali . Pada mulanya saya ngin terus menjauhkan diri dari mereka. Namun saya kesian melilhat Suami saya yang mungkin menrindu mereka. 

Pada mulanya suami saya sendiri tidak mahu lagi pergi dan bermalam di Rumah ibunya. Selepas beberapa kali saya memujuk dan mengajaknya dia mula berlembut. Saya sendiri jika ikutkan kata hati dan dendam mungkin tidak akan kembali kerumah Mertua saya. 

Saya mula mengalah dan mengalah ...membuka pintu rumah saya untuk mereka 
Menerima kembali mereka....saya melupakan apa yang terjadi. Saya pejam mata saya dan telan segalanya supaya tertanam dalam-dalam perasan sedih itu . Saya perlu kuat untuk membahagiakan orang tersayang. 

Saya kesian melihat ibu mertua saya dan saya menerima segalanya . Saya hanya memikirkan mertua saya yang tua dan kurang sihat. Saya tahu mertua saya sayangkan anak-anak saya, Namun Saya ibu mereka tidak sanggup juga menjawab soalan-soalan dari anak-anak. 

Jika saya ibu yang jahat mingkin saya telah meracun pemikiran anak-anak saya supaya melupakan dan membenci keluarga suami saya. Namun saya tidak sanggup untuk berbuat demikian . Saya tak mahu ada perasaan benci, dendam dan sakit di dalam diri anak-anak saya.....Berat hati untuk menerima kembali kelaurga Suami saya namun saya cuba melawan perasan saya. Sering saya memohon kepada yang maha ESA suapay melembutkan hati saya dan suami untuk menerima yang baik dan menolak yang jahat dari diri kami . 

Walaupun saya sakit dan lukanya hati saya saya redha segalanya. Saya buka hati untuk menringakan mulut mempelawa keluarga Mertua saya datang bertandang kerumah. Walau saya tahu dulunya Ipar saya pernah Beritahu yang dia "Tidak akan jejakkan kakinya kerumah saya" saya sering mempelawa mereka setiap kali berjumpa. Saya salam dan cium pipi mereka tanda saya sayang mereka biarpun hati saya luka. Luka dan terluka. Saya tutup perasan dan kuatkan diri menjejakkan kaki saya kerumah mertua saya. 

Lama juga rasanya. Allah memberikan saya Hasil dan rezeki yang baik. Saya di datangi oleh Keluarga mertua saya selepas melahirkan bayi saya yang ke-4. Anak kami juga yang mengeratkan silaturahim kami. 

Saya menerimanya dengan baik. walaupun ada bunyi-bunyi yang tidak baik . namun saya pekakkan telinga dan kunci mulut tinggalkan hanya senyum dan senyum...( hipokritnya saya ketika itu ) 

Sebelumya Kakak ipar saya dahulu telah bertandang kerumah . Saya menerimanya juga dengan hati yang terbuka. Biar pun saya tahu ada perkara lain di sebaliknya. Saya minta Allah melindungi kami dari segala perkara jahat dan tidak baik. 


Kini hubungan saya dan keluarga suami saya lebih baik dari sebelumnya. Saya lebih matang dalam menyelesaikan masalah. Saya akan lebih berhati-hati selepas ini , saya akan lebih menyimpan rahsia saya dan suami selepas ini jugak. Tidak semua harus di ceritakan . saya perlu lebih berani dan matang, 

Terima Kasih Ya Allah .....
Aku bersyukur dengan rezeki yang engkau berikan 
Bila kita membuka pintu hati dan pintu rumah kita untuk keluarga kita 
Allah membukakan pintu rezeki kita seleuas-luasnya. 

Alhamdullilah , Walau kadang-kadang duit hampir habis namun ada selepas itu duit lain yang masuk dan rezeki dari seseorang yang bermurah hati memeberikan kepada kami . Kadang-kadang saya risau kerana saya tiada wang untuk kepejabat. Saya kepejabat dengan tangan yang kosong. Sesampai di pejabat bila tiba waktu makan tenggahati ada yang ingin belanja saya makan ketika itu. Tiba waktu pulang kerumah saya sedih kerana tiada membeli apa -apa makanan untuk anak dirumah. Dan memikirkan apa yang handak di masak kerana tiada bekalan makanan dan barang dapur telah habis.Sampai di rumah saya mendiamkan diri dan segera siapkan anak-anak suapaya nampak sibuk.

Namun allah memgetahui isi hati anak-anak saya Allah handarkan Rezeki dalam bentuk lain. Jiran saya memberikan saya sedikit makanan. Katanya masak lebih dan memang ingin beri pada saya. 

Saya begitu bersyukur. Sebab itu saya tidak pernah menyesal atau kesal beranak ramai mana. Kerana saya percaya akan rezeki Allah. Saya percaya setiap Anak ada rezeki masing-masing. Yang kita perlu melahirkan anak yang berkualiti untuk Agama kita. . Insya Allah. 

Salam sayang dari saya......

No comments: